h1

Störda funderingar.

juli 27, 2010

På väg hem från Gotland hamnade jag och barnen bakom ett par som tillsammans hade 5 (eller var det fyra?) barn i varierande åldrar. Helt klart var att paret inte hade barnen gemensamt utan att det var två frånskilda som hittat varandra.

Paret och barnen skötte sig fin fint hela resan över. Inget hånglande som nykära kan göra, inget krångel kring barnen. Allt var väldigt harmoniskt. Trots detta så kände jag så starkt att jag inte gillade dessa två. Deras familjekonstellation. Kände avsmak för att de verkade så lyckliga i sin nya familj som semestrat tillsammans.

Och jag funderar så varför jag känner som jag gör. Jättekonstiga känslor tycker jag själv att jag har. Jag borde känna glädje över att det tydligen går att komma vidare, att det funkar fint med två familjer som slås ihop till en. Dessutom fattar jag att det där kan vara jag om några år. Jag fattar det.

Kanske är mina känslor ett yttrande för avundsjuka. Att de hade något som jag inte har. Kanske. Eller så är jag bara helt förstörd av mina erfarenheter som jag bär på. Eller så handlar det om det mest uppenbara – att jag inte alls är redo för förhållande som innebär en ny familjekonstellation.

4 kommentarer

  1. Det kanske inte var dig du såg?

    Kanske var det ditt ex med den nya (som sen blev ett ex) och alla deras barn – även dina. Då blir inte reaktionen speciellt märklig. Då blir det sorgen över ditt kraschade äktenskap och svartsjukan av att han tar med sig dina barn och ger dem till en ”ny mamma”….DINA barn…. Om du dessutom skärskådar dina frågor,

    Om du nu ska på Charter…. leta ut en ensam snygg pappa, och be honom vara vakt åt ditt andra barn när du går med det ena på toa. Sen kan du alltid boka en middag ihop…lättare och roligare för barnen…..med två vuxna.. och plötsligt är du och han och era barn just den familj du såg på vägen hem från Gotland…kanske..

    Jag tycker fortfarande att din klarsynthet visar att du är ”färdig” att man känner avsmak inför andras lycka hänger nog kvar länge.


  2. Åh vad jag känner igen mig i dina funderingar.
    Även om det i mitt fall inte alls handlar om brustna äktenskap och nya konstellationer. Utan att se gravida, nya lyckliga mammor med deras alldeles fantastiska små skapelser eller ibland t.om bara alldeles vanliga föräldrar som inte tycker att nåt är jobbigt med att ha barn. Som bara njuter och tycker det är alldeles fantastiskt att vara mamma.

    Det är jobbigt att gå med dessa ”förbjudna” tankar och känslor när man egentligen bara borde vara lycklig för att man har det bra och att barnen är friska.

    Jag önskar dig en fantastisk semester med barnen och Larvads förslag är ju alldeles lysande.
    Kramar på dig!


  3. Det där att man borde vara så jävla tacksam och nöjd är ju jobbigt.

    Är man inte det så är man inte det.

    Får man cancer ( när man får cancer, det är ju snart varannan som får det i någon form) så inser man ju ett och annat och uppskattar och sörjer saker som fortlöper naturligt för dem utan.

    Men man kan ju inte önska sig cancer för att inse och känna hur bra man har/haft det. Känns inbland som om det inte är långt borta, folk är så desperata efter VÄGEN att bli lyckliga och tillfreds på.

    Fö tycker jag larvad hade en pong, det var kanske lite ditt ex och hans nya/ex du ”såg”.
    Hela grejen stör dig som fan just nu, vilket känns jävligt vettigt , haha.


  4. Jag menar inte ironiskt, jag menar att det är ju inte konstigt om du fått lite mycket av ny familjebildnings-grejen.

    Och ”pong” lät ju faktiskt nästan bättre än ”poäng”. =)



Kommentera

