h1

Det här med att ha kontroll.

juli 1, 2010

Lillasyster fick nyligen en mycket kraftig reaktion på att hon blivit biten av myggor. Så pass kraftig att jag var tvungen att åka in med henne till närakuten där hon fick både en cortisonkur och antihistamin. Hon har varit känslig för myggbett tidigare år också men aldrig på detta sett som nu skedde. I och med detta så har hon nu fått medicin som hon ska ta varje dag förebyggande om hon vistas där mycket mygg finns.

Jag är säkerligen i oroligaste laget då det gäller mina barn. För jag oroar mig ofta för att det värsta kan hända och jag vill vara förberedd om så skulle vara fallet. Pappan ligger åt motsatt håll och det är väl bra eftersom han kan väga upp för mitt ibland hysteriska sett.

Men nu är han på landet för sin semester med barnen. Det kryllar av mygg. Och jag tror säkert att han tar Lillasysters känslighet på allvar. Jag tror det. Men ändå tycker jag att det är jobbigt. För jag kan inte vara där och se hur stora hennes myggbett blivit. Jag kan inte avgöra hur allvarligt det är. Jag måste lita på att pappan klarar av det själv.

Men att säga att jag tar det med ro, det är att komma med osanning.

4 kommentarer

  1. Lugn och fin! Han reder det ska du se. Han är ju pappa – vi brukar reda det mesta ;)!


  2. Förstår verkligen din oro! I mitt fall gäller det solen och solskyddsfaktor. A har ”ärvt” mormors förmåga att ta emot solen, han blir en pepparkaka på nolltid. H däremot, måste krämas rejält (vi krämar A oxå, men inte lika intensivt) annars blir han knallröd. Lillasyster vet vi inte än, men tar def det säkra före det osäkra. När jag ville låna lite faktor av pappan häromdagen, då jag hämtade barnen, hade han ingen. Och då har han ändå varit iväg och badat och så med dem. I strålande sol…

    Eftersom Hs och ev Es ljusa hudtyp kommer fr far och farmor kan man tänka att han borde vara lite uppmärksam..


  3. Jag förstår din oro. Har precis kommit på att för mig i samband med skilsmässan, så ligger en stor del av illamåendet, i att jag har tappat kontrollen över mina barn. 50% av tiden ser jag dom inte ens, o då finns ingen chans att ha kontroll. Vilket skapar en enorm oro i kroppen på mig. För någonstans inom mig finns känslan att endast jag kan ta hand om dom på bästa sätt. Den känslan måste jag hela tiden övervinna. Pappan tar hand om dom på det sätt han tycker är bäst. Inte alltid på mitt sätt dock, men jag måste lära mig att gilla hans sätt. Vilket INTE är lätt. Så orolig är man, hela tiden….


  4. Jag fixar också min dotter och hennes problem och när det gäller hispighet så kompletterar vi nog varandra jag och mamman. Om det bara gäller en oro av kärlek till barnen är det väl okej, om det också är en oro av misstro mellan föräldrarna är det värre, DEN är destruktiv. Han lär nog fixa det – men gör han det inte och klimärkena blir för stora måste du snabbt snacka med honom just för att undvika risken att oron hoppar från M & m till exet.

    Annars: Njut barfota av sommarn! /



Kommentera

