h1

Det ringer hos oss.

mars 1, 2010

Här hemma har en väckarklocksmarodör flyttat in. Storebror är hans mellannamn, för klockor ställs om och sätts på ringning stup i kvarten.

I natt vaknade jag av att spidermanklockan på barnens rum satte igång vid tre snåret. Klockan har totalt fyra knappar varav ingen av dem betyder off. Så för att jag skulle få stopp på ringandet, helst innan barnen vaknade, så använde jag mig av samtliga knappar. Då tystnade klockan och jag kunde pusta ut och gå och lägga mig i min säng igen.

Jag hinner lagom somna om när klockan börjar igen. Snooza tyckte klockan att det var lämpligt att göra mitt i natten. Jag kastade mig ut ur sängen, och eftersom min säng är uppbyggd så betyder ”kasta mig ur” verkligen kasta mig ur. Denna gång tittade jag lite längre på knapparna, men ändå kunde jag inte tolka vilken av knapparna som bäst kunde fungera för total avstängning, så jag fick återigen paniktrycka på alla knappar.

Ja, ni är smarta allihopa, så ni kan lista ut vad som hände efter sisådär 10 minuter.

Denna gång tog jag med mig klockan ut i köket, för nu jävlar, skulle batterierna ur. Spidermanklockan är en barnklocka. Barnklockor har ett liten, pytteliten, skruv för att få upp batteriluckan. Pytteliten skruvmejsel frambringas inte vid, nu, halv fyra på morgonen. Diverse verktyg från kökslådan provades och tillslut funkade den lilla, vassa kniven och batterierna kunde äntligen tas ut.

Tillbaka till sängen. Somna om. För att vakna av den egna klockan vid halv sju. Det mest intressanta var att varken Storebror eller Lillasyster som sover i samma rum som klockan vaknade. Det bådar gott för framtiden.

Så frukost. Vi alla sätter oss. Då drar nästa väckarklocka igång. Storebror ler och njuter.

11 kommentarer

  1. Underbart. Vi har en i köket som plötsligt går igång då och då. Tack och lov klockan 8 på morgonen för hon har ännu inte lyckats ställa om tiden 🙂


    • Vänta bara, snart står klockan på halv tre…


      • Ja, säkert. Hon lyckas redan göra något med den som jag vill ställa om men inte fattar hur jag ska göra. Flera gånger. Skit.


  2. Ja men visst är det härligt! Och fascinerande – att klockan kan ringa ut av bara … och inget av barnen vaknar. Vi har samma fenomen med en legoriddarborgväckarklocka här. 3 dm från äldste sonens huvud står den, och den kan väcka döda. Dock inte 8-åringar.


  3. Hahaha!


  4. Vi har en sån, han heter Noel. Batterierna går inte att ta ur.

    Hahaha din min vid frukosten…man kan bara gissa…
    🙂


    • Haha. Jag antar att du har en livslevande! Nä de batterierna får vara kvar.
      😀


  5. Vänta bara tills det finns en mobil…. Min dotter är väldigt förkyld just nu och har ringt mig mitt i natten (02:36) från sitt rum när hon velat ha stöd och mys…. sen har jag sagt åt henne i telefon att hon kan tulta in och sova hos mig….då har hon gjort det… 🙂


    • Haha! Ringer hon till dig när hon är hemma hos dig?! *Skrattar så att jag dör* En helt annan dimension hemma hos dig.


  6. *garvar*
    Det här var ju väldigt kul! Ser fram emot när Moa och Peo kommer i den åldern 🙂



Kommentera

