h1

Manliga vänner – finns de?

februari 24, 2010

Idag ska jag på middag hos en ny manlig vän. Och då betoning på vän. Jag har många tjejkompisar. Bra vänner är de, men jag saknar manliga vänner. Det ska bli spännande att se hur relationen utvecklar sig, ifall jag kommer att kunna prata om viktiga saker med honom, bolla idéer, få förklaring på hur killar funkar – egentligen och ge förklaringar på hur tjejer funkar – egentligen.

Men det är en svår balansgång mellan vänskap och annat när det är mellan tjej och kille tycker jag. Speciellt om båda är singlar, vilket vi är. Jag har inte alls intresse för honom på det viset, men kanske har han det för mig, vad vet jag.

Dagens uppgift kommer att bli att ha trevligt, men också vara mycket rak med vad jag är ute efter och vad jag vill.

15 kommentarer

  1. två av mina bästa vänner är just killar. Det funkar otroligt bra. Bara man från början är okej med det från båda håll att man är just ”bara” vänner. Killar är otroligt skönt att bolla livet-tankar med då de har en helt annat pespektiv på livet och hur man lever det. Hoppas det kommer kännas bra för dig i kväll för mina killvänner är guld värda för mig. Kram!


    • Har jag sagt att jag hejar på dig? Det gör jag iallafall!


    • Det är just detta men att man bara ska vara vänner och ingenting annat som är svårt tycker jag. Även fast jag gjort det tydligt (tydligt nog?) att det bara är vänskap jag är ute efter, så får jag ändå vibbar av något annat. Synd för det sabbar min vilja att fördjupa vänskapen.


  2. Bra. Raka puckar. Jag har aldrig haft någon manlig vän som bara varit en vän. Tror jag. Måste fasen tänka efter. Nej, det uppstår alltid nåt skit.


  3. Klart manliga vänner finns. Jag har i stort sett bara såna. Eller jag har BARA såna. 😛

    Nä men alltså… jag tror att vänner av motsatta könet är såna man haft med sig sen man var ung(yngre). Oftast iallafall. Sen droppar dom av en efter en – för det mesta för att ens ”partner” ser till att det blir så.
    Att sen skaffa nya verkar vara omöjligt. (av anledningar jag vet vad jag tror att dom är, men är för kall om fingrarna just nu för att skriva…)

    Så har det varit för mig iallafall och det är synd.
    Jaja…

    🙂


    • Jag tror att det går att ha vänner av motsatta könet. Jag har några (eller en i alla fall) redan nu. Det är trist om det är ens partner som gör att man inte kan fortsätta vänskapen pga kön. Känns inte helt stabilt.

      Blir nyfiken på vad dina anledningar är för att skaffa nya vänner. Värm gärna fingrarna och återkom 🙂


      • Fingrarna är fortfarande kalla, men…

        En anledning att skaffa nya vänner kan ju vara att det helt enkelt är trevligt att ha vänner?
        Fast jag tror sjäålva konceptet ”skaffa vänner” är svårt – eller blir svårare ju mer åren går.
        Äsch jag kan inte förklara. Fortfarande kall känner jag.
        😉


      • Jag tror egentligen inte att det är svårare att skaffa vänner när man är äldre. Faktiskt. Men det gäller nog att våga lite mer eftersom det inte bara går att gå fram och fråga ifall man ska leka. Jag har fått vänner genom mitt bloggande. Bra vänner. Sen kanske jag i och för sig har haft lite tur också eftersom jag jobbar på en arbetsplats där vi är många och där jag ständigt hamnar i nya konstellationer där jag möter nya människor. De förutsättningarna gör att det blir lättare.


      • Att ”skaffa vänner” av samma kön är väl inte något problem kanske, men av andra könet tycker/tror jag att det är det.

        … och jag är tydligen kall om hönderna fortfarande för jag vet precis varför jag tycker/tror så, men vet fan inte hur jag ska förklara HUR jag menar.
        🙂


      • Jag var kanske lite för snabba i min kommentar och tänkte på att skaffa vänner av båda könen, men visst är det svårare att träffa någon av samma kön. Det skriver jag ju själv i inlägget… 🙂

        Ibland är det jobbigt när fingrarna är kalla när man vet tanken glasklar i huvudet.


  4. Hur gick det?


    • Det var trevligt. Men ändå finns vibbar från han som jag inte vill ha med i en vänskap. Trots att jag tycker att jag varit tydlig. Jobbigt att det är så faktiskt.


  5. Visst behövs vänner av båda kön: singlar, sambor, gifta, unga, gamla. I bästa fall vill man samma med vänskapen och kan utvecklas. Tyvärr är det svårare i medelåldern att få nya vänner av motsatta könet just för att det ”borgerliga livet” med sina krav hindrar, Men jag uppskattar verkligen dem jag har.


    • Det är konstigt att det ska vara svårare bara för att man blir äldre. Det är ju så, men varför?



Kommentera

