h1

Allt eller inget.

februari 6, 2010

En sak som jag har svårt för är att uttrycka vad jag vill ha ut av ett förhållande, vad jag tycker är viktigt för mig. Svårt för att jag är rädd för att förlora det som jag eventuellt skulle kunna ha. Istället anpassar jag mig, följer med, ställer inga krav. Förminskar mig själv.

Det får vara slut på det nu. Nu sätter jag upp mina villkor för vad jag behöver för att må bra i ett förhållande.

1) Bekräftelse. Jag behöver det. Jag vill ha det. I form av telefonsamtal. I form av sms.  Jag vill känna mig åtrådd.

2) Närhet. Ofta och mycket. Att ta på varandra, att ha fysisk kontakt, är jätteviktigt för mig. Som en smekning över kinden, en strykning över armen när man samtidigt står och lagar mat ihop. Måste ha detta.

3) Kärlek. Såklart.

4) Sex. Bra sex.

5) Respekt. Mina åsikter är viktiga. Tål att lyssnas på.

Jag tror inte U är beredd att ge mig detta. Inte alla punkter i alla fall. Tråkigt tycker jag, för han har många rätt också. Jag kan förstå varför han inte kan ge mig det jag vill ha. Jag kan verkligen förstå det. Men det spelar ingen roll. Jag vill ha allt. Får jag inte det då får det faktiskt vara.

28 kommentarer

  1. Endast det bästa är gott nog. It’s out there. Sorry, jag menar HE’S out there 😉


  2. A womans gotta do what a womans gotta do.

    Starkt av dig att inse detta i det här stadiet. Det blir sällan bättre än i början det är då man ska ha ALLA tentakler ute och agera därefter, men så svårt det är när man helst vill ha mer och mer.

    Starkt jobbat. Enda sättet att få det du vill är att gå vidare i så fall.


    • Jag har inte varit helt tydlig med U vad jag förväntar mig och vill ha. Idag var jag det. Tycker jag själv i alla fall. Jag fick både bra och dålig respons vilket gör mig tveksam. Han får några dagar på sig, så jag hinner landa i vad jag vill och så att jag kan se effekten av mina ord.


  3. Allt eller inget – så är det, men…
    Det kan ju vara svårt att både ge och ta ”allt” sådär i början också?

    Fast känslan av att det kommer måste nog finnas där antar jag.


    • Ja absolut kan det vara svårt att ge och ta allt i början. U och jag är också i olika faser i livet. Jag skild sedan snart 2 år. Han ganska nyligen med allt som det innebär. Han skulle säkerligen behöva mer tid. Tid att landa i det nya. Men jag är inte beredd att vänta.


  4. Now we are talking! Den mannen finns som kan ge dig allt det där. Som gör dig så där bra och trygg. Och jag tror det du känner i början av relationen är det som sedan blir problemet/glädjeämnena.

    Du kommer hitta någon. Det är bara en fråga om tid. Och det tar tid. Det gör det.


    • Denna tid. Jag är trött på att vänta, att leta. Jag är redo nu.
      Jag hoppas också att han finns där ute. Tycker inte att min spec är speciellt svår att uppfylla…:-)


      • Absolut rimliga krav! Kan du tänka dig att ha en älskare under tiden? Eller manliga vänner som skämmer bort dig och får dig att känna dig som en kvinna?


      • I tanken skulle jag absolut kunna tänka mig ha en älskare. Eller flera för den delen. Men i praktiken har jag aldrig lyckats för jag faller alltid dit. Blir kär helt enkelt. Vill ha mer. Även om jag vet att killen egentligen är helt fel. Konstigt det där att jag inte kan hålla känslorna på en rimlig nivå.
        Och U hade varit en perfekt älskare. Faktiskt. Jag tror att han skulle vara mycket nöjd också…
        Manliga vänner som skämmer bort mig har jag inga. Däremot har jag några på gång som kan just bli nära manliga vänner. Det ser jag mycket fram emot!


      • Det är samma lika för mig. Kärlek och sex hänger ihop för mig. Lite opraktiskt men så är det iallafall. Jag har därför satsat på manliga vänner och det fungerar toppen! Hoppas du också kan få fart på dina!


      • Ja, visst är det opraktiskt. Jag önskar att det inte vore så. Livet skulle vara lite lättare då. I alla fall på sexfronten…

        Bra förslag med de manliga vännerna. Har inte tänkt på att de kan få ha rollen att få mig att känna mig kvinnlig och att de kan ge mig den bekräftelse som jag behöver i väntan på att ”den rätte” ska sitta där i soffan förälskad och klar.


  5. Helt rättmätiga krav. Man ska inte behöva nöja sig med mindre…..och…sen….ändå…efter en tid börjar det ena eller det andra kravet negligeras mer och mer av båda….många gånger utan att man bryr sig.. Och då kommer den intressanta frågan vilket av dessa krav kan man vara utan lättast? Vilket krav är viktigast? Vilket kan jag tänka mig att offra för att få de andra? Jag vet inte vad jag skulle offra och ändå känna att det funkar…och har båda samma? Och just därför: Ge inte upp för plötsligt står han där, han som ser på samma krav som du.


    • Jag har just insett att för att få det jag vill ha så måste jag ställa upp någon form av kravspec inför mig själv. Vad jag mår bra av. Vad jag inte vill vara utan. Annars finns det inte en chans alls att hitta någon som passar om jag inte vet själv vad som efterfrågas.

      Sen kommer kraven att ändras med tiden och förhållanden, men samtidigt tror jag att det är viktigt att han någon slags ”kravbas” att stå på. För börjar det tummas på den så kommer förminskningen av en själv som ett brev på posten.

      Inga lätta grejer det här. Men ändå. Sjukt spännande!


      • Om du börjar tumma är det ingen bra idé, om ”ni” tummar är det något annat – det kanske är något ni är nödda till, och illa tvungna, men då är det ett gemensamt beslut – för tillfället – och kanske med kompensation på någon av de andra kraven.

        men även om det känns rätt seriöst det här kärlek är för allvarligt att lämna utan humor. Det ragg man inte på en gång fascineras av och skrattar av….kanske man bör akta sig för…


      • Skratt är absolut något som måste finnas. I alla relationer.

        Jag håller som bäst på att ställa mig frågan ”Vad är ok att tumma på?” Återkommer säkerligten med detta i ett kommande blogginlägg. Gör man tumningen tillsamman så är det helt klart en annan femma än att göra det själv. Håller med där.


  6. :’-(

    Vad synd…


  7. Jag tycker dina inlägg om förälskelsen med U och alla kommentarerna är superspännande! Idag när jag promenerade tänkte jag på vad Tomas Böhm sagt om förälskelsen. Här har jag skrivit om det: http://nattensbibliotek.wordpress.com/2009/11/15/karleksrelationen/
    Böhm gör skillnad på att reorganisera sig och förhandla bort sig själv under förälskelsen.


    • Det inlägget måste jag läsa direkt!

      Jag tycker också att min förälskelse av U är spännande. Och givande. Jag lär mig saker hela tiden, genom att skriva om förälskelsens berg-och-dalbana och från dina och andras kommentarer som gör att jag får tänka till.


  8. Och så en sak till. Du har väl sett Den tatuerade änkan med Mona Malm? HON kan det där med manlig vänskap!


    • Nej den har jag missat. Kan bli som en inspiration inför att jag ska skaffa mig mer manliga vänner!


  9. I soffan förälskad och klar, hahaha.


  10. […] Jag och mina små som konstaterar lika bestämt som jag: Allt eller inget. Jag har skrivit tre tidigare inlägg på det här temat: Vad kännertecknar en bra relation?, […]


  11. […] U. Vad vill jag med honom? Tankar som; Skulle jag kunna ha honom som älskare ändå? Skulle det räcka för mig? Skulle jag klara av det? Och hur förklarar jag det för honom i så fall? Eller är det bara att jag försöker hålla kvar det som jag kanske kan få av honom och ge vika på min kravspec? […]


  12. det där var självklara saker – du borde kräva långt mycket mer. Hursom, är du värd det där, precis som alla kvinnor.

    Kräv mer.

    Med tanken på att några ovan diskuterade om manliga älskare, men att det alltid sammanblandandes om kärlek och sex och därvid inte var emotionellt bra.

    Mitt råd är då att kräva polyandri, d.v.s. att du som kvinna kan ha flera män som partners.


    • Kräva mer!

      Det känns bra att en man säger. Men det är svårt tycker jag. Även fast jag VET att jag är värd allt detta och mycket mer, så är det ändå svårt. För jag är inte van. Har inte ställt tydliga krav förut. Så jag övar, med skiftande resultat.

      Jag tror att det är lättare att ha fler älskare än bara en, speciellt när det inte ska leda till ett förhållande i ”vanlig” bemärkelse.



Kommentera

