h1

Irriterande lista.

januari 13, 2010

Skitirriterad är jag idag. Eller blev på eftermiddagen är mer korrekt att säga. Irriterad på allt och inget. Jobbigt. Ingenjör som jag är gör jag en lista:

  • Pappan och jag går tillsammans med båda barnen till doktorn för rutinkontroll av deras astma. Lillasyster har mycket tunna strumpbyxor. Ni vet sådana tunt stickade i något blommönster där det är stora maskhål för att göra mönster. Jag hatar denna typ av kläder över huvudtaget, speciellt då hon är 3,5 och ska, i mitt tycke, ha praktiska kläder som går att leka i utan problem. Men. MEN. Jag bestämmer inte över Lillasysters klädsel då hon är hos sin pappa. Däremot blir jag sjukt irriterad av att hon inte har något annat på fötterna än dessa håliga strumpbyxor. Rätt ner i skorna bara. Tjoff. Fan det är ju typ hur kallt som helst. Vad, tänker pappan på? Vad tänker han med?
  • För några dagar sedan frågade jag pappan om han hade Storebrors fotbollskläder och skor. Viktigt eftersom imorgon startar träningen efter juluppehållet. Själv hade jag inte hittad dem här hemma. Inget svar har jag fått på min fråga. Idag hos doktorn frågade jag igen, men han kunde inte svara eftersom han inte kollat upp detta. Idag när jag är på väg hem från jobbet, 19.30, ringer han mig och säger att han inte hittar skiten. Jag blir ännu mer irriterad och tycker att han kunde fan sagt det lite tidigare än halv åtta på kvällen dagen innan träningen. Men mest irriterad blir jag eftersom när jag kommer hem så hittar jag grejerna hemma hos mig. Mitt fel alltså. Sjukt störd blir jag på det! Nu kan jag inte ens vara arg på pappan. Usch.
  • Sist men inte minst. U, denna U, såklart. Han gör mig osäker. Osäker på om han är intresserad eller ej. Ibland har jag självförtroende som heter duga. Men just idag skulle jag behöva bli bekräftad. Att det är något bra på gång. Att han vill. Självklart skickar jag ett sms för att bli bekräftad (jag vet Lotten, jag skulle ju inte, jag skulle skicka till dig istället…) och såklart får jag inget svar alls. Nada. Och jag satt verkligen och tänkte: ”Skicka inte sms:et. Skicka inte sms:et. Det är bara för kontroll och bekräftelse. Du kommer inte få det på detta viset. Ring istället.” SKICKA? JA.
10 kommentarer

  1. Ja vännen, den där listan hade jag kunnat skriva… Ungefär samma saker händer på den här fronten.

    Häromdagen gick jag upp i atomer för att pappan hade förlagt A’s matteböcker över jullovet. Var helt säker på att han haft med dem från skolan. Pappan vänder upp och ned på sitt hus men hittar inget. Nä, det är ju klart när de var kvar i skolan. Skäms på mig.

    Sista punkten – been there done that.

    Kram till dig.


    • Visst är det pinsamt när man först skäller på pappan och sedan inser att det är en själv som gjort fel. Jag bad om ursäkt faktiskt, något som jag INTE skulle gjort för ett år sedan. Lite har jag lärt mig under resans gång i alla fall…:-)

      Ja, dessa sms som man ska låta bli att skicka…. U ringde i alla fall på kvällen senare, vilket var skönt och jag fick min bekräftelse.


  2. Haha, jag väntade faktiskt ett sms idag. Kom ingenting. Telefonsvaren ekar ”Du har INGA vänner…” Haha
    Skämt åsido. Är de här dagarna då du vill ha bekräftelse på något sätt sammankopplade med dagar då det är annat som också går på tok? En tanke bara. Det slog mig nu när jag läste.

    Pappor kan tänka på annat än vi (och med annat) och det kan verkligen vara irriterande! 😉


    • Men… då skulle jag ju ännu mer skickat sms:et till dig istället. Det är hemskt när telefonen är så tyst så att man tror att något är fel på den.

      Ja, jag tror att det är sammankopplat, fast åt andra hållet. När jag behöver bekräftelse så blir jag också på dåligt humör, snarstucken, och då går mer saker ”fel”. Har inte tålamod för det andra som kan tänkas komma upp.


  3. De två sista punkterna på listan är ju klassiker i allas liv, någon gång. =)

    Men den första punkten ….jag hade nog nitat pappan om jag vore du. Vad hade han för ursäkt? Vet han ens om att bilar och bussar kan gå sönder även om det är 5 minus ute? Skulle han själv gå ut i shorts en sån dag? Tror män att det är VARMT att ha kjol och strumpbyxor? Fan jag blev så arg av detta att jag inte vet vad jag ska skriva mer. Härmed är pappan on the dark side.


  4. 1* Hu vad kallt det låter – på med byxor – utan pardon. En treåring kan man leka på varma kläder… Dessutom mår astma inte bra av att man fryser..
    och Annac: 😉 Jag som både man och pappa skulle givetvis inte ha nöjt mej med bara mina spetsmönstrade strumpbyxor utan också ha tagit på mig min bäveroverall. och jag är på min 11-åring när det gäller vantar, mössa och att stänga jackan.

    2* Ju mer av grundkonflikt det finns kvar mellan föräldrarna, desto svårare blir det att finna att språk för kritik. Båda måste (vilja) våga visa sina svagheter utan prestige.. men hur? – jag försöker fortfarande få oss att vilja.

    3* Vi män är dåliga på att visa vad vi tycker och tror lätt att det syns ändå..så: Om det verkar som att känslorna för dig finns när ni har ordentlig kontakt eller träffas – lita på det. men jag känner också igen villrådigheten ”ska jag eller inte sms:a..?…”


    • 2) Lite har jag lärt mig under skillsmässotide och det är att jag ska be om ursäkt när jag gjort fel. Så det gjorde jag. Satt långt inne vill jag lova, men bet ihop och skickade ett ”jag är ledsen-sms”.

      3) Då är ni precis som oss kvinnor som trot att det syns på flera kilometers håll att vi är förälskade… Känslorna finns där när vi ses, det svåra är att komma ihåg hur det var när vi sågs då det tar ett tag mellan gångern.


  5. Alla: Ett litet förtydligande är på plats. Lillasysters strumpbyxor fanns under fleecebyxor och overall, så frös gjorde hon med säkerlighet inte. Ja, förutom fötterna då… Däremot hatar jag opraktiska kläder överlag. Fint till fest, men nej till dagis. Men, som sagt, det får pappan avgöra på sina veckor.


  6. Jaha, då var det ju en helt annan sak. Med fleece och overall ser jag inget problem öht. Pappan, jag förlåter dig.

    😉


    • Skönt att han fick komma tillbaka från the dark side! 🙂



Kommentera

