h1

Att bara vara bredvid.

december 1, 2009

Storebror har det jobbigt just nu. Inte hela tiden, men lite då och då. Det är som om det gått upp ett ljus för honom att jag och pappan är skilda. Att vi kommer förbli skilda. Att varannaveckaslivet är ett faktum. Samtidigt är han 6 år, bara det kan vara jobbigt.

Och viljan att skydda honom från att må dåligt, ta bort smärtan, är enorm. Det är lätt att falla i curlingfällan, döva min egen smärta, när jag ser hans, genom att köpa mig fri. Inte så att jag köper grejer till honom, men allt hans tjat ger oftare än vanligt utdelning.

Det är jobbigt att stå bredvid honom, låta honom känna, vara ledsen och bara finnas där för honom utan att agera. Och det är svårt. Svårt eftersom jag är fixarnas mästarinna, med en handlingsplan i varje byxficka. Svårt för att jag inte vet hur jag ska bete mig för att göra rätt.

4 kommentarer

  1. Jobbigt att se när de små mår dåligt.

    Om jag läser rätt mellan raderna så förstår du att du inte alltid kan ta bort smärtan och skydda honom från att må dåligt. Och ibland behöver du säkert det för att vardagen ska fungera. Precis som du skrev till mig om trotstiderna…

    Ett tips jag ofta får på BUP är att bekräfta känslan, att visa att du förstår att han mår dåligt, att du ser det på honom etc. Och att visa att det är okej att må dåligt och tycka att det är jobbigt. Så har vi det ju allihopa till och från. Det är ett sätt att lära dem hur livet funkar…
    Förstår du vad jag menar? Hoppas det.

    Och självklart förstår jag att det måste kännas superjobbigt att se då du helst av allt vill ge honom hela familjen på heltid, om allt vore annorlunda.

    Kramar till dig och M & m


    • Tack för din klokhet och dina fina råd jag fick av dig på telefon. Ovärderligt!


  2. men det att ni finns där och bryr er honm honom är guld värd- trygghet!!


    • Precis det som du säger till mig nu, brukar jag säga till andra, och då är det så självklart. Nu när det gäller mig själv och mina barn, är det en helt annan osäkerhet som smyger sig in. Konstigt.
      Jag är mycket tacksam för att du påminner om det självklara.



Kommentera

