h1

Storebror

augusti 30, 2009

Skolan har börjat för storebror. 6-års. Stort för honom, stort för mig. Han har längtat till skolan varje dag sedan den började. Tjatade de två dagarna som han var sjuk denna vecka om att han ville gå dit. I torsdags var det dags igen. Och han var lycklig, glad.

I fredags ville han inte gå. Något hade hänt. Vad vet jag inte. Han säger ingenting, varken då jag frågar eller då han själv pratar om skolan. Och oron suger tag i mig, för min känsla är att han är ganska ensam. Att kompisarna från dagis (2 andra killar) gärna leker med varandra och inte tillsammans med Storebror. Och ännu har han inte lärt känna de andra barnen, hittat nya kompisar.

Och det är inte konstigt att han ännu inte hittat någon han gillar, det kan ta sin tid där alla barnen kommer in i grupper från olika dagis och därefter ska hitta nya grupper och formationer. Jag förstår det. Men oron i min mage lever sitt eget liv. Där rädslan att min unge, MIN UNGE, inte ska hitta några kompisar. Att min unge ska få vara själv under sin skoltid. Shit det gör mig skiträdd.

5 kommentarer

  1. Det här känner jag igen. Hur skall jag ta mig igenom hans skolår. Varför är det så svårt med söner?


    • Jag vet inte varför det är så svårt. För att kärleken är olika mellan söner och döttrar? Jag är inte alls lika orolig för Lillasyster. Nu är de två i och för sig mycket olika som personer och inte bara olika kön, men den stora oron är absolut för Storebror.


  2. Vad?? Har han (redan) börjat f-klass…?? Oj…!! Men när det gäller kompisar.. det är nog flera som har samma tankar och våndor… så det kanske blir tafatt i början men sen lär det nog komma igång… Hoppas att tamburen är trång, för om man måste trängas, då börjar man lättare släppa sin gard, och börja prata och leka!


  3. […] ringde jag till pappan för att höra hur det gått för Storebror i skolan. Informationen om min oro hade han fått i det obligatoriska mailet i […]


  4. […] Storebror börjar i skolan. Lillasyster sväljer en magnet. […]



Kommentera

