h1

När 14 mm är bra.

augusti 19, 2009

Idag på kvällen så lekte Storebror med en magnet. Gick runt och kollade vad som var magnetiskt eller inte. Lillasyster skulle inte vara sämre, men eftersom magneterna är starka så fick hon inte loss någon från kylskåpet och bad därför om hjälp.

Så jag hjälper henne. Med förmaningen: ”Inte ha den i munnen. Det är farligt att svälja den.”

5 minuter senare. ”Mamma, jag har svalt magneten.”

Sjukvårdsupplysningen för barn. Kopplas direkt vidare till giftmedelscentralen för där har de koll på allt konstigt som man kan svälja. Får lämna uppgifter om magnetens storlek och att det verkligen bara var en magnet.

Efter ett samtal som varade minst 10 minuter så vet jag att det är ok att svälja en magnet, men att man måste ha koll på diverse symtom under 6-7 dagar. Jag vet också att om magnetens längt är 15 mm eller mer så måste man leta i bajset tills att magneten har kommit ut.

Nu i skrivande stund så mår Lillasyster bra. Inga symtom, vilket tyder på att magneten glidit ner i magsäcken och inte stannat i matstrupen. Bra.

 

4 kommentarer

  1. Ibland undrar man om det just är uppmaningen att låta bli som gör det så oemotståndligt.


    • Absolut var det så! Hade jag inte sagt att hon inte fick ha den i munnen och absolut inte svälja den så hade magneten med stor sannolikhet suttit på kylskåpsdörren idag 🙂


  2. Jag saknar dina inlägg ;-). När skriver du igen? Tur vi ska ses snart. 🙂


  3. […] börjar i skolan. Lillasyster sväljer en […]



Kommentera

