h1

Mönster som aldrig tar slut

juni 25, 2009

Ingen kan få mig så irriterad som pappan. Ingen. Jag kokar och bubblar. Blir så arg att jag darrar i hela kroppen.

Ilskan kommer av min frustration, av att han är så urbota dum, att han inte fattar ens enkla saker. Att han inte ber om ursäkt eftersom han har alltid något att skylla på; Mobilen slut på batterier. Var det detta datum då kommentarer om Storebror skulle in till skolan (jag skickar in själv, vill han inte vara med och kommentera så vill han inte)? Jag svarar aldrig när du ringer för jag HÖR aldrig telefonen (ringer upp 30 minuter – flera timmar senare), slår aldrig fel.

Och jag är så trött på att det påverkar mig, för det gör det. Och jag vet inte hur jag ska sluta bli påverkad, jag kan ju liksom inte sluta ha kontakt med honom.

För vi har barn ihop.

Just att vi har barn ihop verkar pappan ha missat.

5 kommentarer

  1. Men mitt i eländet…Vi som känner dig lite eller mycket vet att du aldrig skulle släppa på dina kvaliteteskrav för barnen och då blir det slitigt. men du föregår också delvis som exempel(tycker i alla fall jag. Jag vågar vara lite morskare tack vare dig.) Jag tror också att du slåss på ojämlika villkor du kan bara hänvisa till dina egna principer, ”fi” är man numera en hel division med dolda lojaliteter som du blir indirekt indragen i, även när barnen är hos dig. Hoppas därför att du skaffar en rik man med granitkäke, tre barn, silverfärgad Audi och semesterlägenhet utanför Brighton, som du kan ta med dig barnen till…Plötsligt!!! Och som kräver att dina barn – som han älskar som sina – blir kvar i tre veckor för att ni ska gifta er. Dröm! 🙂


    • Du har så rätt. Så rätt. Jag ÄR mycket mån om mina barn. Jag ÄR också mycket kunnig i hur människor och barn fungerar, såväl i samspel som rent känslomässigt. Det är något jag alltid kunnat, som en talang (typ som andra kan sjunga)kan man väl jämföra det med. Och jag tycker det är så svårt när andra (läs pappan) inte förstår det som är så självklart för mig. Och det gör så ont i mig när jag ser hur han gör tokigheter som kanske kommer att påverka barnen i framtiden. Och jag kan inte göra något åt saken. Här måste jag lära mig att släppa. För MIN skull eftersom jag mår så dåligt av det hela.

      Men det är så svårt. Herregud det är ju MINA BARN.

      Jag ser verkligen fram emot att träffa ”granitkäken”. Jag tror faktiskt att livet skulle bli mycket lättare om jag vore tokigt kär. 🙂


  2. hej!

    Har inte varit inne här på ett tag nu, det har varit så mycket annat runt omkring mig. Förstår så väl din frustration, jag har varit där. tyvärr måste jag säga att det tog mig många år att släppa det där, att bli arg och irriterad på pappan. Men det släpper, nångång släpper det. Och den dagen är det så himla skönt att känna att man inte tar åt sig längre!

    Jag hejar på dig. Önskar dig en trevlig sommar. Hoppas du får några underbara veckor med de små liven också?

    Kram!


  3. …och jag som aldrig kommenterat här (vad jag minns) kan inte hålla mig:

    Du kan inte bära pappans misstag och tillkortakommanden.

    Jag har förmodligen Sveriges mest ”skitiga” skilsmässa bakom mig (gudskelov så är vi vänner idag) och det tog många år innan jag, tack vare en psykolog, lärde mig att släppa taget. Att inte ständigt försvara pappans handlingar inför tonåringen…som var 6 när vi skilde oss. Jag kan helt ärligt säga att den dagen jag i stället började säga: ”jag vet inte varför pappa sa/gjorde så, fråga honom” så blev livet bra mycket lättare.

    För även om du inte tror du just nu så gör du barnen en björntjänst om du ramlar in på försvarets gata. Tro mig. Jag har facit.


    • Jag tror som du att pappan får stå för sina egna misstag, men fan vad det är svårt ibland. Barnen är fortfarande små och på något sätt vill jag ju skydda dem från allt ”ont” i livet.



Kommentera

