h1

Träffa barnen?

maj 24, 2009

Det är söndag. En dag som normalt sett är den värsta då jag inte har barnen, men idag vaknade jag och kände lite jävlar anamma. Idag vaknade och tänkte: Idag ska jag i alla fall få någon liten grej gjord och inte bara vara apatiskt och tycka att livet är pest. Idag ska jag rycka upp mig själv. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska vara åt rätt håll.

Så får jag ett sms från pappan: ”Hej! Kan vi komma över och hämta vacc-papppren? Om du vill ses i Solna C går det också bra, vi ska dit sen. /XX”

Inga konstigheter. Snällt att han vill hämta upp vaccinationspappren som jag glömde ta med när jag lämnade barnen. Men jag sjunker, blir låg och så jävla ledsen. All min energi försvann. Pangbom. Borta. För ett sms.

Och jag tänker. Varför reagerar jag så här? Mina första tankar är rent försvar. Ilska. ”Vadå, ska han bara komma förbi och hämta pappren och sen gå? Vad säger barnen då? Se mamma i fem minuter. De kommer bli tokledsna när de ska gå igen. Va fan tänker pappan med?”

Men sanningen är en helt annan. För jag vill inte träffa barnen. Skillnaderna mellan mammaliv och Lindaliv är så stora och det är så tungt att gå emellan. Jag har precis landat i vuxenlivet. Och att gå fram och tillbaka för en liten stund det är så jobbigt. Så, jag-vill-inte. Och DET får mig att sjunka djupt och bli så ledsen.

Och jag skäms. Skäms som en gris. För jag borde vilja träffa barnen. Jag borde ta chansen när jag får den. (Inte för de fem minuterna för de kan jag ha och mista. Men träffen kan lika gärna bli en timmes fikastund i Solna som är trevlig.)

Sen ser jag, nu när jag skriver inlägget, att det är bra att jag ändå vet varför jag blir så låg. Att jag inte skyller mina känslor på pappans agerande. Jag förstår också att även fula och otillåtna känslor finns hos mig, precis som hos alla andra, även fast ovilja att träffa sina egna barn är något mycket tabubelagt (i alla fall i min värld).

Jag kommer också att träffa mina barn ändå och det kommer att bli bra. Det kommer att kosta energi hos mig. Men det kommer att bli bra.  

Kommentera

