h1

Vägval

maj 23, 2009
annac svarade: Ja, du är ensam.
<kommer du ihåg vad vi pratade om för länge sen, att man i en relation ofta går runt och muttrar om allt den andre gör och inte gör, att man projicerar mkt negativa känslor på den man lever med, för att det blir enklare.
Just nu känns det som om du projicerar alla negativa känslor på att du blivit lämnad.
Lägg inte alla känslo-ägg i samma korg. Livet är större än så.

Jag: Du har verkligen rätt i att inte lägga alla känsloägg i samma korg. Jag gör det. Skyller det mesta på att jag är just ensam. Däremot så handlar det inte längre om att jag blivit lämnad. Utan just det facto att jag är ensam.

Allt som jag känner i min kropp just nu; ensamheten, uppgivenheten, sorgen och tristessen, känner jag så väl igen. Jag har känt detta förut. Tillsammans med pappan, tillsammans med andra killar i mitt liv och jag känner det nu då jag är själv. Det innebär att mina känslor som jag har nu inte beror på någon annan än mig själv, men att det är lättare att ”skylla” på något annat och i mitt fall är det ensamheten som får vara boven.

Och det är inte konstigt att ensamheten får bära hundhuvudet eftersom det är när jag är ensam som känslorna tränger på. I ensamheten behöver jag inte ha en yttre barriär av ”trevlighet” där jag inte tillåts att åka berg-och-dalbana i känslovagnen.

Det stora frågan jag ställer mig just nu är åt vilket håll jag ska gå. Ska jag ta mig igenom ensamheten och känna på allt vad det innebär? Eller är det en väg som leder nedåt och in i en bitterhet jag inte kan ta mig ur?

Den andra vägen. Aktivitetsvägen, där jag inte behöver känna dessa känslor och där jag kan vara glad och slippa vara ensam. Den vägen är mycket energikrävande och emellanåt så känner jag mig falsk då jag ”klär på” mig leenden och glättighet.

MEN jag vet också att denna period i mitt liv kommer att passera. Jag kommer att må bättre. Jag vet.

4 kommentarer

  1. ja det är ju skillnad mellan ”lämnad” och ”ensam”, helt klart.

    det är svårt när man känner sig energilös.=(

    tycker du ska kombinera aktivitetsväg å grubbelväg.

    och ev ta kontakt med psykologen. Kommer inte riktigt ihåg varför du slutade gå, kanske kan du träffa honom igen men inte lika ofta..?

    han var så bra på att vända på stenar, du kom framåt med hans hjälp. Och han har nog förmåga att se var du befinner dig?


  2. Du är så klok.
    Du kommer att ta dig igenom och komma ut på andra sidan, bättre och sannare mot dig själv.
    Att ge sig tid till att bli ”hel” utan någon annan som gör en hel är viktigt, om du förstår vad jag menar. (2 glas vin gör en så klarsynt men flummig!)


  3. Jag skulle vilja skilja på ensam (både känsla och situation) och tomhet (bara känsla)Visst är du ensam (det saknas en tandborste bredvid din)och inte (du har familj och vänner som behöver och uppskattar dig)samt att du kanske känner tomhet av att vara ensam, lämnad, försmådd + kanske gammal tomhet från annat håll.

    Viss av denna tomhet och ilska tycker jag du har rätt att rikta utåt, och viss måste du bära själv.

    Dessutom tror jag att mycken tomhet bara kommer upplösas i tom luft, när det finns ytterligare en tandborste – inte därför att män och kärlek läker allt – men för att du kan börja bevisa att du också kan skapa och ge kärlek och känna dig älskad för det – att allt som skett med dig senaste åren inte är ditt fel. Dessutom är det väl bara att kopiera Kerstin: Du är klok nog att fixa det som behöver fixas.


  4. ja du är klok nog, kanske Kerstin menade singel och inte utan psykolog som ”fixare”…om det nu spelar roll. Nej det gör dte ju inte. =)

    Om du känner dig as-låg så är dte ju viktigt att ta nån form av kontakt , men du verkar ju enligt vaccinationspappersincidenten kunne bena ut grejer och kunna trivas bra med ensamhet.

    nu skriker bebben igen.
    jag kommenterar märkligt nuförtiden. kanske ska sluta tills jag har tid haha….men följa dina steg här på bloggen går ju att göra utan att ha åsikter..



Kommentera

