h1

Nattligt äventyr

maj 14, 2009

Vid elvatiden igår hör jag en hård duns och sedan ett illvrål från barnens rum. Storebror som ramlat ur sängen nu igen, tänker jag, men skyndar mig eftersom illvrål inte brukar komma i samband med urrullning ur sängen.

Där sitter han, med handen i pannan och blod som sipprar genom fingrarna. Pulsen på mig går upp, såklart, men samtidigt blir jag iskall i dessa situationer (tack för det). Tar bort hans hand, kollar hur djupt och långt såret är. Frågar hur han mår, ifall han har ont på fler ställen än i pannan. Såret är inte så djupt, men det blöder en del, så funderingar går till ifall jag måste åka in till akuten med honom.

Då vaknar Lillasyster (de delar ju ändå rum så konstigt vore väl annars). Grinar gör hon, kräver uppmärksamhet, men min bestämda ton gör att hon fattar allvaret och lägger sig ner – och, trot eller ej, somnar om.

Jag ringer till pappan, han får komma och ta hand om Lillasyster när jag åker in med Storebror. Och i dessa lägen när det verkligen gäller är han fantastisk. Inget gnäll, han bara kommer över. Inget ifrågasättande. Precis som det ska vara.

In på akuten. Såret tejpas ihop. Och Storebror stoltserar nu med ett mycket stort plåster i pannan.

2 kommentarer

  1. Bra att du ringer pappan istället för att tjurigt och stolt släpa med dig båda barnen till akuten mitt i natten. Det är ju inte bra för någon av er.
    Och det är klart att han skall ställa upp. Det är hans barn. Och du hade gjort samma sak.
    /K


    • Jag hade absolut gjort samma sak. Tanken för genom huvudet att inte ringa honom utan bara åka in. Med lillasyster och allt. Men insåg att jag skulle skämas så mycket eftersom det bara hade handlat om min egen stolthet.



Kommentera

