h1

Ute på djupt vatten

maj 2, 2009

Sommarvärme ute, vilket innebär att föreningens annars tomma trädgård plötsligt befolkas av barn och vuxna. Det är som om vi bor i en radhuslänga, där skratt från barnen blandas med grilldoft och rosédrickande 35-åringar. Och ändå bor jag bara ett stenkast från Råsundastadion.

Barnen leker med grannes barn. Deras mamma är också skild, fast mera stabil än vad jag är eftersom det är tre år sedan hon blev ensamstående. Hon frågar hur det är. Om vi har bra kontakt jag och pappan. Jag berättar att det finns en del att önska och nämner att jag gärna vill träffa pappans nya men än så länge har jag inte fått det eftersom pappan avstyr det hela tiden. Att han inte vill. Hon tittar förvånat på mig och så säger hon: ”Men det är väl klart att du ska träffa henne, det hade jag absolut också velat göra om mitt ex var på väg att flytta ihop med en tjej.”

Skönt att höra henne säga så. Att jag får bekräftelse på att det jag tycker och tänker inte är helt galet. För skilsmässan har verkligen raderat min självkänsla och även i viss mån mitt självförtroende. Jag litar inte längre på mina åsikter och har tvivel på mig själv som person. Det gör mig ledsen. Det skrämmer. Jag är på djupare vatten än jag trott. 

Kommentera

