h1

När ska jag fatta?

april 27, 2009

Idag är det lite bättre, men dagen har ändå kantats av rödsprängda ögon på jobbet. Men vännerna har funnits där idag. Sagt precis de rätta orden. Fått mig att andas lite luft ovanför ytan. I och för sig fått mig att fylla på mina tårkanaler till bristningsgränsen, för att jag är så lyckligt lottad som har fått tillgång till dessa fantastiska människor.

Pappan skickade också mail. Ett ångermail, innehållande mycket anklagande till mig. Så översättningsvis är det ett mail som säger ”förlåt-mig-för-allt-jag-gjort-så-tokigt- men-egentligen-är-det-ditt-fel-att-det-blivit-såhär”. Jag har sett dessa mail förut, gått på dem, skrivit långa svar och hoppats att han skulle förstå. Han har aldrig förstått. Kommer inte göra det nu heller. Ändå skickade jag ett långt svar tillbaka.

Jag ångrar mig redan. Jag borde inte svarat på mailet. Inte som som jag gjorde, med hopp om förståelse. Varför ger jag inte upp?

Samtidigt så biter sig tvivlet fast i mig. Är jag sådär kontrollerande som han tycker att jag är. Trodde han verkligen att han berättat för mig om datumet då de skulle flytta? Eller ljuger han som vanligt?

Jag känner mig så dum för att tvivlet finns i mig. Jag vet ju att han är en kategorisk lögnare. Har tydliga drag av narcissism, där han njuter av att ha makt över mig. Makt över informationen som han bestämmer ska portioneras ut till mig när han bestämmer sig för att det är lämpligt. Inte när barnen kräver det, utan när han bestämmer.

Så jävla dum känner jag mig.

6 kommentarer

  1. Nej, du var inte klar. Bra att du fortsätter skriva. Bästa terapin. Att ta sig vidare är oerhört viktigt och det gör du bäst genom att göra upp med gamla. Utmaningen blir att inte fastna. Men det gör du inte för du är klok. Dessutom kommer dina läsare att bära dig framåt. Du vet.

    Stor kram.


    • Bloggandet är verkligen som terapi för mig. Som en dagbok fast mycket, mycket bättre eftersom jag får en sådan feedback från er läsare. Min största räddsla är att jag ska fastna i skilsmässoträsket och bli en bitter surkärring som bara gnäller över hur jävla synd det är om mig. Jag hoppas att jag har styrkan att inte hamna där.

      Dina ord ”du vet” fastnade enormt. Jag kan läsa dem om och om igen. För ja, jag vet, och det gör mig otroligt lycklig att du också kan se det hos mig. Då vet jag att jag inte är ute och cyklar. Blajigt… men jag hoppas du fattar vad jag menar.

      Kram


  2. Bra att du fortsätter skriva. Det verkar vara ditt sätt att ta dig igenom det jobbigaste.

    Du har så mycket klokhet i dig och ibland är det svårt och tufft att leva efter hur vi vet att vi borde göra, egentligen. Att inse att det finns ett annat sätt är det första steget. Snart tar du flera steg och är fri igen.

    kramar


    • Jag kunde för mitt liv inte fatta hur mycket jag skulle sakna bloggen när jag slutade med den gamla för en månad sedan. Vilken otrolig ventil den var. Så nu skriver jag igen och det känns väldigt bra.

      Jag vet verkligen hur saker och ting ”bör vara” och ibland önskar jag att jag kunde släppa lite på de kraven på mig själv, jag tror att livet skulle bli lite lättare då.

      Många kramar


      • Vi har ju pratat om en kurs för länge sen du och jag. Om du minns. Kanske vi ska prata om den igen du och jag…? Tror det finns saker där som du skulle gilla.
        Många kramar med värme


      • Jag tror att jag vet vad du menar. Ämnet är intressant. Samtidigt är jag skeptiskt. På kurser som tar hutlösa priser för att människor ska hitta sig själva. Jag ser en konflikt i det. Fast detta pratar vi bättre om IRL…
        Tack för din stora omtanke.
        Kramar



Kommentera

